panelarrow

Företag, Personal och enkät

Allt för företag och personal

Att formulera ett CV

Ett CV är det sätt vi marknadsför oss själva till företag. Det gäller att både kunna förmedla informationen på ett bra sätt men samtidigt sticka ut från mängden något.

De mest grundläggande för ett CV är att det innehåller de följande:

  1. Personuppgifter – detta inkluderar namn, kontaktinformation, ålder och var man bor. Dessa bör vara högst upp på CV:t.
  2. Utbildningar – dessa bör komma direkt efter personuppgifter om man har examen från en högskola eller jämförbart. Har man endast gymnasieexamen är det rekommenderat att låta utbildningar komma efter arbetslivserfarenheter.
  3. Arbetslivserfarenheter – dessa kan skrivas på lite olika vis. Har man en del erfarenheter som mest troligt inte är av vikt för ett jobb man söker är det okej att utelämna dem, men skriv då att detta har gjorts medvetet.
  4. Eventuell certifiering – en del arbeten kan kräva att man blivit certifierad inom ett område eller med en viss typ av utrustning. Detta skriver man då in arbetslivserfarenhet eller utbildningar, beroende på vilken av dem som ligger längst ned.
  5. Referenser – alternativt kan man skriva ned referenser i forma av namn, position och företag eller helt enkelt skriva att referenser kan lämnas ut på begäran. Lämna dock inte ut kontaktinformation till dessa personer direkt på CV:t.

Dessa är standard och alla arbetsgivare förväntar sig att kunna läsa om dessa. Det är bäst att vara så koncis som möjligt med dessa punkter, vilket kan kräva att man lär sig hur man bäst formulerar dessa utan att dra ut på antalet ord.

Utöver dessa standardpunkter är det bra att även ge kompletterande uppgifter, som att beskriva sig själv kortfattat och vilka eventuella kunskaper man har som kan vara relevant för jobbet eller företaget i stort.

Tillsammans med ett CV är det rekommenderat att man skriver ett kort personligt brev där man presentera sig själv och varför man söker tjänsten. Samt varför man anser sig själv passa till den. Arbetsgivare kommer att titta på CV:t först för att bekräfta att man har de kompetenser som krävs för jobbet. Men då CV egentligen säger väldigt lite om hur man är som person är det bra att för arbetsgivaren om de kan få en vidare uppfattning för detta om de gillade själva CV:t.

Comments are closed.